Je club aantrekkelijk maken in 2026

De meeste clubs hebben mij inmiddels gesproken, maar voor de clubs die mij nog niet kennen: ik ben sinds 5 maanden in dienst bij NIKKI als Relatiebeheerder en heb het geweldig naar mijn zin. Wil je meer over mij weten? Lees mijn blog: https://www.nikki.nl/blog/meet-the-team-milano
De afgelopen maanden voerde ik honderden gesprekken met verenigingen. Bij NIKKI spreken wij ruim 400 clubs, allemaal met hun eigen uitdagingen én creatieve oplossingen. En weet je wat mij opvalt? We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als één club beter wordt, kan een ander daarvan profiteren, mits we het slim aanpakken.
Zie ons daarom niet alleen als een contributiepartner, maar als een consultant voor jouw vereniging. Ik vraag wat er speelt, welke thema’s actueel zijn en welke oplossingen werken. Als je mij ooit gesproken hebt, weet je dat mijn interesse verder gaat dan contributie-inning. Ik wil dat jouw club aantrekkelijk blijft, leden behoudt en nieuwe inkomstenstromen vindt. Als voormalig ondernemer zijn dat ook zaken die mijn hart sneller laten kloppen.
Daarom deel ik via deze nieuwsbrief ideeën die ik uit het veld haal met bewezen tips die werken. Laten we samen bouwen aan sterke, toekomstbestendige clubs. We beginnen vandaag en maken van 2026 een grandioos succes: meer leden, meer omzet en een positieve naamsbekendheid!
Je club aantrekkelijk maken in 2026
Stop met denken als een vereniging. Begin te denken als een bedrijf.
Stel je voor: het is dinsdagavond. De kantine is leeg, het veld halfvol, en in de bestuurskamer wordt weer gesproken over dalende contributies. Herkenbaar? Je bent niet alleen. Steeds meer verenigingen worstelen met dezelfde vragen:
- Hoe houden we leden vast?
- Hoe krijgen we nieuwe vrijwilligers?
- Hoe zorgen we dat de kas niet opdroogt?
Het antwoord? Denk als een bedrijf. Bedrijven sturen op data, beleving en inkomstenstromen. Verenigingen? Vaak niet. Maar waarom zou je niet dezelfde mindset gebruiken?
Voorbeelden uit het veld
Een zwemvereniging zag de kas opdrogen. Mijn advies? Je hebt een bak water tot je beschikking – dat is goud! Organiseer waterspellen, aqua-challenges, kinderfeestjes en vrijgezellenfeesten. Mensen betalen voor beleving.
Heb je een parkeerplaats? Organiseer een Bric-a-brac tweedehands markt op zondag. Gezelligheid en extra inkomsten.
Geen vrijwilligers voor de bar? Huur een foodtruck in en deel de winst. Burgers, sushi, friet met rendang. Met weinig moeite creëer je omzet, beleving en vernieuwing.
Kantine maar 20% van de tijd open? Verhuur die ruimte aan lokale bedrijven voor vergaderingen.
Weet jij écht wat de behoefte is van jouw leden?
Weet jij waarom leden komen of vertrekken?
Waarom ze wel of niet naar de kantine gaan?
Waarom je weinig vrijwilligers hebt terwijl andere clubs 35% van hun leden actief hebben?
Als je dat niet weet, is het tijd om onderzoek te doen. Leer sturen op sturen op data, zoals een bedrijf dat ook doet.
Tips om in te spelen op de behoefte van jouw leden
Heb jij een competitieve club? Investeer in betere trainers, clinics en topfaciliteiten.
Gezelligheidsclub? Organiseer thema-avonden, zet een DJ neer tijdens de derde helft, start 7v7 voetbal voor onder de 35. Denk als meer als een evenementenlocatie met een groot terrein en zie de mogelijkheden eindeloos worden!
Aan de slag!
2026 wordt het jaar van creatieve verenigingen. Verenigingen die durven ondernemen zullen overblijven. Een bestuur wat haar leden kent omdat ze in gesprek gaan, weet ook welke oplossingen ze kunnen aanbieden. Leer denken als een bedrijf en zie de omzet binnen de kortste keren stijgen!
Hoe ga jij jouw club aantrekkelijker maken?
Ik denk graag met je mee. Als Relatiebeheerder bij NIKKI is dit precies waar wij voor staan: samen bouwen aan sterke, toekomstbestendige clubs. Dit consult hoort bij onze service en sluit aan bij onze kernkwaliteiten.
Heb je een uitdaging of wil je sparren over nieuwe ideeën?
Bel, mail of plan direct een brainstormsessie met mij.
Samen bouwen we aan een systeem waarin geld menselijk wordt, groei gedeeld wordt, en financiële gezondheid vanzelfsprekend is.




