Skip to main content

Wintertijd, wat doet dat met je lijf?

Winter, we krijgen hier elk jaar mee te maken. Buiten het koude weer, kerst en warme chocolademelk krijgen we ook te maken met een verandering in de tijd. Dit noemen we wintertijd. 

Wat is wintertijd?

Wat is de wintertijd en hoe ga je hier mee om? Wintertijd is eigenlijk onze “normale” tijd. In de jaren 70 is het concept zomertijd ingevoerd. Dit gebeurde vanuit economische redenen. Er zou in de zomertijd minder gebruik worden gemaakt van elektriciteit, wat dus kosten zou besparen. Inmiddels is het economisch voordeel er niet meer, maar maken we wel nog gebruik van zomer- en wintertijd.

Bioritme

Het verzetten van de klok is niet zo moeilijk. Dat ene uur verschil in tijd lijkt niet zoveel, maar kan wel degelijk een impact hebben op uw lichaam. Dit omdat uw biologische klok namelijk niet gelijk met de klok aan de muur loopt. Door het verzetten van de klok kan uw bioritme verstoord worden. Wanneer iemand hier gevoelig voor is, kan de week nadat de klok is verzet als een soort jetlag aanvoelen. 

Slecht kunnen slapen, vroeg wakker worden, humeurig en vermoeidheid zijn de meest voorkomende verschijnselen. Je lichaam kent veel processen zoals die voor de afgifte van hormonen. Maar ook het hartritme, lichaamstemperatuur, het zenuwstelsel en de spijsvertering hebben een eigen ritme. 

De biologische klok heeft een omlooptijd van iets meer dan 24 uur per dag. Hierbij is licht erg belangrijk, want dit zorgt ervoor dat je interne klok gelijk wordt gezet met de daadwerkelijke klok. Als je dag niet gelijk loopt met je biologische klok, dan functioneert je lichaam dus niet optimaal.

Maar hoe blijf je nu in balans tijdens deze wisseling? Wij helpen je met een aantal fijne tips;

Light it up!

Zonlicht heeft direct impact op ons ritme. In onze hersenen bevinden zich cellen die reageren op het licht dat via onze ogen binnenkomt. Door dit licht wordt er meer of minder melatonine afgegeven. Melatonine is het hormoon waardoor je slaperig wordt. Hoe minder licht, hoe meer melatonine. Ook het licht van je elektronische apparaten kan de afgifte van melatonine beïnvloeden. Dit komt door het blauwe licht dat ze afgeven. En houdt je dus wakker! 

Zorg voor rituelen

Vaste rituelen kunne helpen om te ontspannen en rustig in slaap te vallen. Vaak zijn we in de avond nog heel actief met sporten, het huishouden doen, of scrollen door social media tot midden in de nacht.

Kies voor een rustgevender ritueel zoals op tijd eten, douchen, een chill-outfit aandoen, de lichten dimmen, kaarsen aansteken, en bijvoorbeeld een muziekje aan te zetten. Je kunt ook kiezen voor activiteiten als; lezen, of zelfs ontspannende yoga. 

Relax!

Let om melatonine-productie te stimuleren is het goed om twee uur voordat u gaat slapen geen elektrische apparaten meer te gebruiken. Slaap ook in een pikdonkere kamer. Zoek bij het opstaan gelijk daglicht op door de gordijnen open te doen of even een korte wandeling buiten te maken.

Sporten in de winter

Bij veel sporten, maar vooral teamsporten wordt er standaard gebruikgemaakt van seizoenen. De winterstop is de periode waarin er niet gesport wordt gedurende de koude winterperiode. De term is vooral bekend door het voetbal. Maar dit is niet de enige sport. De winterstop is vaak bedoeld om sporters en de sportvelden te besparen. Sommige gaan verder in een zaal. Voor deze sporten is er vaak een aparte zaalcompetitie en een veldcompetitie. Denk dan aan sporten als korfbal en hockey.

De winter is nog lang niet zo erg, je lichaam heeft alleen af en toe wat hulp nodig om hem te trotseren.

We wensen u fijne wintermaanden!

Laat een reactie achter